Wednesday, June 15, 2011

niat

Hye!

Tetiba rasa macam nak share something tapi kalau korang tak mahu baca post panjang ni tak pe la aku redha -.-''

.
.
.
.
v



Emm aku dah lama dah habis matrik. tapi sampai sekarang masih ada lagi pokcik pokcik kat kedai tu yang tanya result matrik aku. -.-'' huhu.

Kamu matrik dapat bape?
Dengan jujuq nya aku cakap saya dapat 3.** jer -.-''
Ouh yekew anak pak cik 3.81. Kuat juga result kamu ye.
Sambil tersenyum aku pun terus menyambung keje mencuci pinggan mangkuk

Ok pertama aku rasa sangat beruntung sebab kalau bab result exam semua orang nak ambil tahu aku dapat berapa.Dulu dulu aku study gile gile tujuannya nye aku tak mahu malu nak bagi tahu bila orang tanya result aku berapa. Tapi lama lama aku sedar yang niat aku belajar tak betul -.-'' mungkin timbul riak riak di sebalik niat tersebut. ye mungkin..

Bila aku masuk matrik. Akhirnya aku sedar belajar bukan nak lulus peperiksaan dengan cemerlang bila masuk bab praktikal hampeh,bab speaking hampeh.Aku ingat dengan hafal fakta fakta aku boleh berjaya tapi sebenarnya tujuan kita  belajar sebab nak guna ilmu tu untuk masa akan datang.

Aku dah penat hafal teori satu persatu perkataan lepas tu muntahkan semua time exam. Keluar dewan exam. lupakan semua.Bila adik adik tanya mula terkebil kebil buka buku cari jawapan. Ok itu bukan cara belajar yang betul ye adik adik. 


Ikhlaskan hati
Buka buku
Baca 
Faham
Insyallah jika niat dah betul 
Hati dah terang
Doa yang berterusan
Korang boleh jawab dalam exam

Ini yang aku belajar dari roommate aku masa kat matrik. -.-''. Untuk apa stay up kalau otak korang ngantuk. Untuk apa minum coffee sedangkan esok pagi korang rasa pening dalam kelas. Untuk apa korang mengadap buku 24 jam sedangkan apa yang korang baca satu pun tak faham.Bila tak faham mula la hafal la satu persatu ayat kat buku tu -.-''

Akhirnya aku sedar.....



terima kasih afifah md.noor kerana menyedarkan aku rutin study yang betul :)


2 comments :

Cik Dodol said...

btol2. kita blaja kena niat yg btol.. setuju. btw, tak kisah lah bper result awk tuh. 3 above tuh sangat mengujakan. ;)

congratS!

LITTLE NUUR said...

Tq cik dodol
ye nk buat apa pun niat kene betul ;)
Ikhlas yg penting (: